“Doktor, saya ni bkn siapa pada dia hanya BEKAS ISTERI”- Perkongsian Dr Ini Mengenai Kisah Sedih Wanita Ketika Lawat Bekas Suami Di ICU Dapat 16k Shares

0
853

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خُمُسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا، وَحَصَّنَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ بَعْلَهَا دَخَلَتْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شَاءَتْ

Maksudnya: “Jika seorang wanita menunaikan solat 5 waktu, berpuasa pada bulannya (Ramadhan), mengawal kemaluannya (maruahnya) dan ta’at kepada suaminya. Masuklah dia ke dalam Syurga dari mana-mana pintu yang dia kehendaki”.

[Riwayat Ibn Hibban, no. Hadith (4163), 471/9]

 

Hadis di atas cukup untuk menjelaskan pentingnya sebagai isteri untuk taat, patuh dan menghormati suami. Ia merupakan amalan yang dituntut dalam Islam supaya institusi kekeluargaan yang bahagia dapat dibentuk seiring dengan masyarakat yang madani.

Namun! Bagaimanapula jika suami yang bermasalah? Berlaku curang di belakang isteri? Gagal menjalankan tanggungjawabnya sebagai suami? Tidak memberikan nafkah kepada anak bini dan banyak lagi?..Dah banyak kes macam ni dah.

Perkongsian yang admin ambil dari facebook Dr Nurliyani Bujang ini mengenai kisah seorang wanita melawat bekas suaminya yang kritikal di ICU pasti akan membuka mata korang especially yang telah mendirikan rumah tangga.

Post yang dimuatnaik semalam, sehingga kini telah mendapat 13k likes dan 16k shares di facebook. Hayati dan fahami kisah ini :

 

Wanita itu diceraikan pada umur 50 tahun selepas 25 tahun hidup bersama sebagai suami isteri

Allahu, makin serabut Dr Nurilyani memikirkan mengenai kisah ini. Kalau bertanya lebih takut nanti wanita tersebut sedih dan terasa hati.

Namun tanggungjawab sebagai Doktor harus dilaksanakan sebaiknya untuk mengetahui siapakah waris pesakit.

 

“Bukan sekali aku jumpa keluarga yang berantakan di lanjut usia, banyak. Sebab…”

Sumber : Facebook

Namun itu bukan persoalan utama Dr Nurilyani ketika ini. Pada masa sama dia juga tertanya-tanya bagaimana wanita tersebut tau mengenai keadaan bekas suaminya?

Dan kenapa wanita tersebut masih ada rasa hormat untuk menziarahi bekas suaminya itu meskipun apa yang dilakukan lelaki tersebut boleh dikatakan agak ‘melampau’..Tak ramai sanggup untuk bertemu kembali bekas suami kalau diperlakukan perkara sama.

 

“Saya datang sebagai tanda hormat. Lelaki ini pernah saya hidup dengannya berpuluh tahun.”

Gambar hiasan

Dr Nurilyani Bujang

Air mata insaf di ICU

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: lobak merah